• Rilana Altena

Herken je 1 of meer van deze reacties bij jezelf?


Je bent al een heel eind op weg, op weg op jouw pad van healing. Het is een lange weg, met veel ups en downs en zijwegen, waar je bewust of onbewust in beland. Pieken en dalen, maar de pieken worden zo langzamerhand minder hoog en de dalen minder diep. Maar toch .... soms schiet het er nog even in. Val je terug en reageer je zoals vroeger vanuit pijn, angst, verdriet. Vanuit je reptielenbrein in plaats van je bewuste brein, die wacht om een reactie te geven. Waar je eerst het gevoel in je buik nagaat en dan pas reageert. Soms wordt er even iets getriggerd.


Er zijn 7 reacties die wijzen op triggeren van een onderliggend trauma

  1. Te veel uitleggen: dit doe je als jij in je jeugd continu niet serieus genomen werd en je nu als volwassene bang bent te worden gestraft door genegeerd te worden.

  2. Jij staat op 't tweede plan: overal mee akkoord gaan om de vrede te bewaren, zelfs als er niet naar jouw gevoelens geluisterd wordt en er niet aan je behoeftes wordt voldaan.

  3. Hyper-onafhankelijkheid: hier laat je de 'ik heb je niet nodig'-houding zien. Je kan het allemaal zelf. Dat is een reactie op trauma. Volkomen begrijpelijk als je (op jonge leeftijd) gedwongen bent dingen alleen te doen. Maar misschien creëer je een emotionele muur voor datgene wat je echt wilt in je leven.

  4. Hyper-waakzaamheid: deze reactie lijkt op wachten tot het weer misgaat. Misschien bespioneer je je partner bespioneren, beschuldig je van verraad zonder bewijs en over ben je over het algemeen niet in staat om in het nu te leven vanwege het herbeleven van het verleden.

  5. Hyper-reactief: je barst vaak in woede uit. Je bent vaak geprikkeld en/of je voelt je niet veilig, omdat je gespannen bent. Dat kan gebeuren wanneer kernwonden zijn geactiveerd. Je moest vroeger te veel uitleggen om de vrede te bewaren, je werd nooit serieus genomen en je kon jouw waarheid niet spreken.

  6. Te veel delen: je doet dit als je nerveus bent over hoe je wordt gezien en/of geaccepteerd voor rugzak die je bij je draagt. Dit is een vorm van emotionele dumping, vooral als je net een potentiële partner leert kennen of vriend(in) of op je nieuwe werk bent.

  7. Dichtslaan: deze reactie wordt getriggerd door emotioneel overweldigd voelen. Onveilig en onzeker over wat je moet zeggen of doen tijdens een conflict. Dit kan lijken op ghosting, met opzet belemmeren of negeren.

Val jij soms terug in 1 van deze reacties en weet je niet hoe je hier zelf uit moet komen? Dat is ook niet gemakkelijk, want deze reacties zijn een gewoonte geworden, een copingmechanisme om met iets moeilijks/problematisch in je leven om te gaan. Hypnose kan hier heel goed bij helpen.


Wil je dit? Neem dan contact met mij op via hypno.rilana@gmail.com


Hartegroet,

Rilana


Stap voor stap van overleven naar Leven


25 views0 comments