• Rilana Altena

Waar jij aandacht aan besteed, dat groeit

In mijn praktijk komen meer en meer cliënten, die heel erg angstig zijn. Angst om te leven, angst om te ervaren, alleen maar overleven plaats van leven. Wat is angst en wat doet het met je als je voortdurend in angst leeft?

Angst beschermt je. Het is een mechanisme uit de oertijd, die er door middel van het vrijgeven van een stresshormoon (cortisol) ervoor zorgt dat je snel, in reflex, kunt reageren en in leven blijft. Fight or flight reactie. Alleen maar goed zou je zeggen. Dat is ook zo, als angst komt in een vorm van een plotselinge opvlieging, bijvoorbeeld als je over wilt steken en er ineens een auto voor je langs rijdt en je moet stoppen of als er ineens een wesp voor je neus vliegt.


Wat gebeurt er in je lichaam bij een plotselinge angst?

Je lichaam komt door de cortisol in opperste staat van paraatheid. Je hart gaat sneller kloppen, je ademhaling versnelt, je bloeddruk gaat omhoog en je spieren spannen zich aan. Plotselinge angst helpt je in leven te blijven. Is de situatie waarin de angst ontstaan is afgelopen, gaat het stresshormoon weg en zullen de symptomen in je lichaam ook verdwijnen.

Is de angst echter chronisch, zoals bij een fobie of een angststoornis, dan blijft het stresshormoon in je lichaam en zul je ook één of meerdere van de bovenstaande symptomen blijvend of regelmatig ervaren en meestal verergeren deze. Met als mogelijk gevolg hartproblemen, ademhalingsproblemen, maagklachten en geheugenproblemen, en vele andere problemen. Dan is angst niet helpend meer, maar een probleem.


Hulp bij angst

Hypnose stelt je in staat om terug te gaan naar de oorsprong van je angst, dat weg te halen en vervolgens de angst niet meer te voelen, zelfs als je paniekaanvallen hebt en in sommige gevallen slechts in één sessie. Maar daarmee is het nog niet afgelopen. Dan begint het harde werken pas. Want jij bent gewend, jouw kritische brein is gewend om in de angst te schieten en alle lichamelijke symptomen erbij. Ondanks dat het gaat om angst met alle vervelende gevolgen, kies je daar toch voor, want dat is bekend. Het onbekende is niet veilig, want dan weet je niet waar je aan toe bent, dus die keuze maakt jouw brein niet. Het is elke keer bewust te keuze te maken waar jij je aandacht aan besteedt. Want waar jij je aandacht aan besteedt, waar jij je focus legt, dat groeit. Ligt die focus op angst, dan groeit de angst, leg jij de focus neer bij rust en vredig voelen, dan groeit dat.



Voelen

Dat kun je ook ervaren. Deze oefening heb ik geleerd van Jan Bommerez.


Ga comfortabel zitten en sluit je ogen. Richt je aandacht op je ademhaling, voel je adem in en uit gaan. Bij elke uitademing raak je meer en meer ontspannen. Houd dit een paar minuten vol.

Dan ga je met je aandacht naar je linkervoet. Doe het zo dat deze voet het allerbelangrijkste is, voel de voet, de warmte, de kracht. Hoe deze voet de beste is en al jouw aandacht verdient. Als je dit een tijdje gedaan hebt, verleg je je aandacht naar beide voeten en voel je het verschil tussen beide voeten. De linker kan lichter of zwaarder voelen, meer aanwezig, tintelen etc. vergeleken met je rechtervoet.


Waar je aandacht aan schenkt dat groeit, is meer aanwezig en krijg je ook meer van terug.


Wijsheid

Onlangs las ik in het boek 'Wijsheid van de Heks' van Susan Smit het volgende:


'Veroveren, het gaat nooit vanzelf, nooit. Bij niemand. Je moet ervoor werken. Je zult steeds weer moeten ervaren wat iets in je losmaakt, je zult al je weerstand, paniek en zelfmedelijden steeds weer moeten doorvoelen, tot je uitkomt bij deemoed: het in volledige acceptatie ondergaan. Zonder verzet, in het vertrouwen dat er voor je wordt gezorgd. Dat je ook dit te boven zult komen. Zo'n neutrale en gegronde houding ('er is geen probleem, er is alleen de realiteit') moet worden veroverd op allerlei menselijke reacties, angsten en triggers. Dat is niet omdat je niets geleerd zou hebben of omdat je niet gegroeid bent. Dat is omdat je een mens bent.'


Hoe vaker je de bovenstaande keuze maakt, 'accepteren, doorvoelen zonder verzet en laten gaan', des te sneller het zal gaan. Eerst is het een intentie, dan je gedrag, dan een gewoonte, dan een vaardigheid, dan je tweede natuur en daarna simpelweg wie je bent. Hoe meer jij de keuze maakt om in je angst te stappen, het te doorvoelen, des te sneller kun je het loslaten en de dingen doen waar je echt blij van wordt. Dan ligt de focus niet meer op je angst, maar op genieten van je leven. Niet meer op overleven, maar op leven. Zo simpel als dat.


Hartegroet,

Rilana















25 views0 comments